Saturday, March 3, 2012

Review Buku

Dulu masa zaman sekolah memang aku hantu novel. Cakap je cerita apa mesti aku tahu. Tapi itu masa aku zaman sekolah menengah laa. Novel yang aku maksudkan ni novel melayu. Masa tu alaf 21 baru nak naik. Dapat pula member pun kaki novel. Memang laju je laa kan.


Tapi sekarang ni bila dah tua, aku dah tak minat nak baca novel melayu lagi sebab pattern cerita semua aku dah hafal. Sampai aku sendiri boleh agak apa ending cerita tu. Bagi aku novel melayu ni jauh sangat dari kenyataan hidup.

Lebih banyak mengajar pembaca berkhayal dari berfikir tentang kenyataan. Tapi tidak laa semua novel melayu macam tu. Tapi kebanyakannya memang macam tu. Kita lebih banyak disogokkan dengan benda-benda macam tu.



Tapi sejak dah tua ni..he..he..tua sangat laa kan. Aku dah mula start baca novel english. Yang pada aku realiti tu lebih dekat dan lebih realistik. Bahan bacaan yang aku paling suka setakat ni adalah buka macam mana nak motivate diri sendiri. 

Aku syorkan korang baca buku Chicken Soup for the Soul. Dalam buku tu ada banyak lagi cerita yang kecil-kecil. Cerita yang kita baca dan kita akan termotivasi dengan sendirinya. Buku ni sebuah dalm RM46. Tak rugi kalau beli.






4 comments:

NAFIQAH said...

chicken soup for the soul tuh macam best .. nak try cari la .. :D

ayanuts said...

he..he..memg best..blh beli sbb memg berbaloi2 :)

NIZAM said...

chicken soup tu mcm best. :))

ayanuts said...

Nizam: kena cuba baca sbb mcm2 crta dlm tu