Thursday, October 7, 2010

One Liter of Tears

Ok bagi penggemar cerita jepun msti familiar glerr ngan tajuk entry aku kt ats ni..ok la..aku nk tanya kalo ditakdirkan kita da penyakit dlm ctr tu agk2 kita blh ke nk hadapi n sabar shgga maut menjemput kita???ctr ni da lam tp tetiba aku rasa mcm nk buat post tntg ctr tu..

crta jepun tjuk one liter of tears ni mengisahkan aya kalo xslp umur dia 15 thn n dia disahkan sakit saraf...crta ni diorg buat berdasarkan crta btl..aku xingt sgt la nama penyakit tu...yg aku tau penykit ni bermula dgn korg punyerr pndgn kdg2 akn jadi samar n korg kdg2 terjatuh sbb xdpt nk imbang badan..



aya ni aktif bdk dia..ske bersukan sume..tp disebabkan penyakit ni sgla pergerakan jadi terbatas...bermula dgn pandgn kabur..xdpt imbang badan..bila pegang pensil pn blh terjatuh..bila penyakit tu makin melarat si aya ni ckp pn xbrapa nk jls dan yg paling kesian dia lumpuh...

dan akhir skali terbaring...xblh bercakap sume..ape yg dia blh buat hanya kelipkan mata je...dia disahkan dapat penyakit tu masa umur 15thn dan mati pada umur 25thn..n kalo xslp gak masa umur dia 20thn dia da xley bangun..mksdnyer asyik terbaring je...




mcm mana diorg buat ctr ni..sbnrnya ni dari ksh hdp..mksd aku ksh sbnr seorg yg bernama aya yg tggl kt jepun yg disahkan mengidap penyakit ni dan diorg buat crta ni berdasarkan diari si aya ni la...

bayangkan penyakit tu melampaui batas kemanusiaan..smpai skang pn xde jugak penawar...aku kdg2 terfkr ape perasaan si aya tu bila dia dpt tahu dia hidap penyakit tu dan dia akn hilang keupayaan dia satu persatu...sape2 yg xtgk ctr ni blh la search kt mana2..

bila da lps tgk ctr ni baru kita akn sedar tntg indahnya dunia ni..jgn merungut kalo kita penat belajar..jgn pernah merungut kalo kita pnt keje..jgn sskali ckp hdp tu bosan even kalo life korg pergi keje balik keje..msk class..blk class..exam n test sume tu...

fkr kita mampu lagi utk berjaln dan hirup udara dunia ni..sdgkn org lain menderita dan diberikan kesempatan sekejap utk menikmati dunia ni...pesanan ni jugak utk diri aku yg slalu sgt merungut tntg bosnnyer hdp..nadia ko spttnyer lbh menghargai ape Allah beri sblm dia cabut satu persatu keistimewaan yg ko ada..



5 comments:

..Syazwana.. said...

i tengok citer ni..
memang sedey giler...
sob sob..

~cik tiram~ said...

sedih giler kot cite ni.asik nanges je bile tengok....=.="

ayanuts said...

syazwana & cik tiram:
he..he..byk scene dlm ctr ni sedey2...msti korg 2 pemint ctr jepun ek..he..he..

faizmaskam said...

wakaka aq yg laki tgok citer neh pon tngkap leleh..
segan2
:D

ayanuts said...

faiz: he..he..tp serius ctr tu btl2 sedey..