Saturday, July 23, 2011

Pengalamn Dan Manusia

Memandangkan aku dapat sambung belajar, tiba-tba hati aku rasa risau sangat. Risau sebab apa, risau aku takut aku tak dapat bawa, jadi tadi aku sembang dengan member aku dekat chat fb:::

aku: weeyyhh aku takut glerr aku tak dapt bawa, aku dengar dak-dak lain (member kelas yg smbung belajar buat degree sekarang) cakap susah

dia: Bagi aku kau tak payah takut sebab dari kecil macam-macam benda ko dah buat, macam mana ko tahu kaca tu bahaya, gula rasa manis, api tu panas, semua tu pengalaman. Dari mana kau dapt?? mesti la dari hari-hari yang kau hidup sampai sekarang.

Sama juga macam situasi kau sekarang, kau tak bole agak benda tu susah kalau kau tak laluinya nadia.

****Dekat sini aku dah boleh faham yang kalau kita tak cuba jangan sesekali mengalah, jangan dengar cakap orang kalau kita sendiri rasa teragak-agak. Cuma teruskan dengan apa yang kita ada. Dan sebab kenapa budak-budak kecil cepat belajar sesuatu perkara, sebab dalam otak diorang zero pengalaman dan diorang tak takut untuk mencuba sesuatu yang baru, contoh kalau kita tengok budak-budak suka makan benda yang dia pegang macam duit syiling, pensil dan sebagainya. Kenapa kita yang tua bangka ni takut untuk cuba sesuatu benda sebab kita dah boleh berfikir dengan jelas tentang baik buruknya sesuatu perkara itu.



3 comments:

tieykah said...

Mengalah itu sifat manusia yang lemah

:)

ayanuts said...

tieykah : itu laa..lps ni apa2 pn kena cuba dl..jgn mengalah awl2..xbaik

fadlisabri said...

bagos perkongsian!

visit here frm Egypt~

http://www.coretanfadlisabri.blogspot.com/